FOLKET HAR INGET ATT SÄGA TILL OM!

Enligt Sverige och oss själva så är vi en demokrati. Om jag inte är helt vilse så tror jag att ordet innebär folkstyre. Att vi gör landet, att vi får vara delaktiga i vissa beslut och förordningar. Och det är väl ändå det som ska skilja oss från republik, diktatur osv osv.

Men sist jag kollade och om ni tänker efter så får vi inte bestämma NÅGOT ALLS. förutom vilket parti som ska leda landet. Vi fick även rösta om trängselskatten, men som enligt många högre makter och experter var ett väldigt kritiserat valhantering. Hade det vart som staten sa, att de skulle ta hänsyn till gränskommunernas röster så hade det alltså blivit ett nej. Men de valde att ignorera de och sätta upp tullarna iallafall. Vad mer har vi fått ta del av? INGENTING!
Viktigast av allt är att vi har absolut noll kontroll på hur skattepengarna ska fördelas. Man bygger motorväg för 30 miljarder, renoverar Slussen för 10 miljarder, ger extra 120 miljoner för Viktorias bröllop, man bygger parker och vägar för miljarder. Politikerna tjänar multum och får fallskärmar som en vanlig Svensson inte skulle tjäna ihop under hela sin livstid. Och samtidigt utförsäkrar man folk, tvingar de flytta till andra sidan landet och för övrigt skär ner på sådana utgifter. Man skickar även plan till Libyen för mångmiljonbelopp. Kanske man kunde fråga folket någon gång vart vi tycker pengarna ska gå! Kanske, ”hej svenska folket vi har tänkt investera 10 miljarder i samhället och skulle vilja ha förslag på vad vi kan lägga det på”.
Eller ge några alternativ. Vilket som så ser jag inte demokratin någonstans. Miljardbelopp spenderas varje dag och vi får inte säga någonting. Skulle jag tex säga att jag tycker att pengarna för slussenbygget borde läggas på skolor istället så ade de bett mig gå lägga mig. Vilket för mina tankar till om Husby-upploppen verkligen är helt obefogade?

20130629-122213.jpg

Kommentera

